منوعات

معالجة الأزمات باهميه حقوق المرأة والمساواة بلبنان

معالجة الأزمات باهميه حقوق المرأة والمساواة بلبنان.
تقرير الدكتور نسيم صلاح ذكي سفير السلام العالمي.
مسؤولة أممية: لا يمكن معالجة الأزمات الحالية في لبنان بدون معالجة قضايا حقوق المرأة والمساواة بين الجنسين
أكدت نجاة رشدي أن أزمة لبنان الاقتصادية والاجتماعية غير المسبوقة – والتي تفاقمت جراء الإغلاق الناجم عن تفشي فيروس كورونا وانفجارَي مرفأ بيروت – قد عمّقت انعدام المساواة بين الجنسين.
وفي اجتماع افتراضي، أطلعت نائبة المنسق الخاص للأمم المتحدة في لبنان والمنسقة المقيمة ومنسقة الشؤون الإنسانية، نجاة رشدي، فريقا من الخبراء تابعا لمجلس الأمن على وضع المرأة والسلام والأمن في لبنان، ولا سيّما فيما يتعلق بتأثير الأزمة الحالية على المرأة وحول كيفية عمل النساء للحفاظ على السلام والأمن في البلاد.
وقالت السيّدة رشدي: “بدون معالجة القضايا المتعلقة بالمساواة بين الجنسين وبحقوق المرأة في لبنان، لن نتمكن من معالجة الأزمة الحالية متعددة الأوجه التي تواجهها البلاد معالجة حقيقية وبشكل مستدام”.
لبنان من أعلى الفجوات بين الجنسين في العالم
لدى لبنان إحدى أعلى الفجوات بين الجنسين في العالم (يحتل المرتبة 145 من إجمالي 153 دولة)، وكذلك إحدى أدنى معدلات مشاركة النساء في الحياة السياسية وفي سوق العمل.
وناقشت السيّدة رشدي مع الخبراء أهمية تعزيز مشاركة المرأة في عمليات السلام والأمن والسياسة، بما في ذلك في الانتخابات النيابية والبلدية في لبنان عام 2022، كجزء من جهود أوسع لتوطيد السلام وتحقيق الاستقرار في لبنان، مشددة على أن أية جهود مبذولة لتحقيق التعافي في لبنان يجب أن تشمل النساء حتى تكون مستدامة.
وقالت إن اعتماد خطة العمل الوطنية الأولى الخاصة بلبنان لتطبيق قرار مجلس الأمن 1325 حول المرأة والسلام والأمن في أيلول/سبتمبر 2019، قد أعطى بصيص أمل لزيادة مشاركة المرأة في صنع القرار على جميع المستويات، بما في ذلك في قطاعي الأمن والدفاع، وفي منع نشوب الصراعات وتعزيز التماسك الاجتماعي للمساهمة في إرساء السلام المستدام في لبنان
Addressing crises with the importance of women’s rights and equality in Lebanon.
Report by Dr. Nassim Salah Zaki, Ambassador of Global Peace.
UN official: The current crises in Lebanon cannot be addressed without addressing issues of women’s rights and gender equality
Najat Rushdie asserted that Lebanon’s unprecedented economic and social crisis – exacerbated by the closure caused by the outbreak of the Coronavirus and the Beirut port bombings – has deepened gender inequality.
In a hypothetical meeting, the Deputy Special Coordinator of the United Nations in Lebanon, Resident Coordinator and Humanitarian Coordinator, Najat Rushdie, briefed a team of experts of the Security Council on the situation of women, peace and security in Lebanon, particularly with regard to the impact of the current crisis on women and how women work to preserve Peace and security in the country.
“Without addressing issues related to gender equality and women’s rights in Lebanon, we will not be able to truly and sustainably address the current multi-faceted crisis facing the country,” Ms. Rushdie said.
Lebanon has one of the highest gender gaps in the world
Lebanon has one of the highest gender gaps in the world (145 out of 153 countries), as well as one of the lowest rates of female participation in political life and the labor market.
Ms. Rushdie discussed with experts the importance of enhancing women’s participation in peace, security and political processes, including in the parliamentary and municipal elections in Lebanon in 2022, as part of broader efforts to consolidate peace and achieve stability in Lebanon, stressing that any efforts made to achieve recovery in Lebanon must be made. Including women to be sustainable.
She said that the adoption of the first national action plan for Lebanon to implement Security Council Resolution 1325 on Women, Peace and Security in September 2019, gave a ray of hope to increase the participation of women in decision-making at all levels, including in the security and defense sectors, and in preventing conflict. And enhancing social cohesion to contribute to establishing sustainable peace in Lebanon

عبدالله رجب الشريف

كاتب صحفي حر عاشق تراب الوطن مبدع في بلاط صاحبة الجلالة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى